Når du er på jagt efter likes, besøgende på din hjemmeside, leads eller general kendskab til en kampagne kan det være en god idé, at kickstarte det med en konkurrence på facebook.
Jeg får ofte stillet spørgsmål a la ’Må jeg bede folk om af like, for at vinde?’ eller ’dele et billede’ og ’Hvad med tag af venner i kommentarfeltet?’ Der er mange spørgsmål ang. hvad man må og ikke må. Derfor har jeg lavet en guide, som du kan printe ud eller vende tilbage til her på siden.
HUSK ALTID
- At skive i bunden af din konkurrence, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.
- At dit konkurrenceopslag skal følge (dansk) markedsføringsloven.
Hvad hvis jeg betaler Facebook for markedsføring?
Regler er regler – også selvom du betaler for dine konkurrencer. Ønsker du mere trafik på dit website, end hvad de lovlige Facebook konkurrencer giver, kan du læse mere om online annoncering her.
Konsekvenserne hvis du bryder reglerne
Overholder du ikke reglerne er Facebook i sin fulde ret til, at lukke din side ned. Samtidig kan du også få bødestraf af Forbrugerombudsmanden. Det er dog ikke særlig ofte at hverken Facebook eller Forbrugerombudsmanden slår, men risikoen er på eget ansvar.