Markedsføring på Google kan udfoldes gennem Google Ads (betalte annoncer) og/eller via søgemaskineoptimering af din hjemmeside Google.
Uanset hvilken kanal kræver det løbende google optimering for at få succes.
Den ideelle måde at hente kunder på
Din hjemmeside er en af de mest ideelle måder at hente kunder på, uden du nødvendigvis skal af med de helt store omkostninger.
Ja sammenlign det gerne med en fastansat sælger. Her starter du med løn, eventuel provision af salg, firmabil, telefon, computer og meget mere. Alt sammen udgifter der skal betales up front, og løbende hver måned.
Det kan for mange også være en god strategi, men der findes alternativer. Nemlig din hjemmeside, og markedsføring på Google.
Men før du kan få succes med markedsføring på Google, skal du selvfølgelig gøre en indsats – eller nogen skal i hvert fald. For selvfølgelig kommer du ikke til at blive topplaceret på Google fra dag 1. Disse positioner kan nemlig være millioner af kroner i omsætning hver.
Det kræver en indsats.
Men når du først er kommet derhen, så kan du læne dig tilbage og høste frugterne af det løbende arbejde. Og ja, hvis du skal miste din nyerhvervede position, kræver det dine kollegaer præcist samme stykke arbejde, og mere til.
Hvad skal du vælge?
Der er som nævnt 2 basale måder at markedsføre sig på Google. Enten via betalt eller organiske annoncer. Lad os starte med Google Ads.
Sådan fungerer Google Ads
Google Ads er en pay-per-click (PPC) reklameplatform, hvilket betyder, at annoncører betaler et bestemt beløb hver gang en bruger klikker på deres annonce. Denne model gør det muligt for virksomheder at nå ud til et bredt publikum på en kosteffektiv måde.
Når du opretter en annonce på Google Ads, skal du vælge nøgleord, som din annonce skal associeres med. Når brugere søger efter disse nøgleord, vises din annonce muligvis på Googles søgeresultatsider (SERP’er).
Sådan fungerer Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering (SEO) er processen med at forbedre synligheden af et website i søgemaskiners organiske resultater. Det er en vital del af enhver digital markedsføringsstrategi.
SEO omfatter en række teknikker og strategier, der sigter mod at forbedre en websides rangering i søgemaskiner som Google.
- On-Page SEO
- Off-Page SEO
- Teknisk SEO
Sammenligning af Google Ads og SEO
Mens Google Ads er en betalt strategi, der giver øjeblikkelige resultater, er SEO en langsigtet strategi, der fokuserer på at opbygge organisk trafik. Begge er vigtige for en omfattende digital markedsføringsstrategi.
Sådan fikser du din Google optimering
Det er så smart, at både Google Ads og SEO henviser til din hjemmeside, og desto bedre din hjemmeside er, desto bedre resultater vil du få på begge kanaler.
Det kan derfor betale sig at udvikle en god og brugervenlig hjemmeside.
Vi har skrevet 2 artikler om henholdsvis: