Når vi taler om online markedsførings (og markedsføring generelt) er det super vigtigt, at man sætte sig nogle mål – og at man når dem. Det er nemlig dine mål, der danner basen for din strategi, beviser hvor effektiv din kampagne er og motiverer dig fremover.
Det helt store problem er dog, at mange sætter nogle mål for online marketing, som er umulige at opnå. Derfor er man ofte set-up to fail fra start af. Det kan bl.a. være fordi, at målet er umuligt at måle, er uspecifikt, uopnåeligt, helt uden eller for kort deadline etc.
Hos SOME AND WEB bruger vi SMART-modellen, når vi skal sætte mål for vores kunders online marketing strategi og den vil vi naturligvis gerne dele med dig. Vi synes at modellen er FANTASTISK! Det synes vi, da den er rigtig god til, at tjekke om ens mål for online marketing nu også er de helt rigtige.
SÅDAN BRUGER DU SMART-MODELLEN
SMART står for fem forskellige kvaliteter, som dit online marketing skal leve op til. De fem kvaliteter er:
- Specifikt (Specific)
- Målbart (Measurable)
- Opnåeligt (Achievable)
- Relevant
- Tidsbaseret (Time-bound)
SPECIFIKT
Hvis dit mål for online marketing ikke er specifikt er meget svært at måle. Derfor skal dit mål være formuleret, så ingen i din virksomhed (eller afdeling) er i tvivl om, hvad det er, der skal måles.
Et specifikt mål kunne fx være, at øge antallet af besøgende på ens hjemmeside via søgemaskineoptimering.
MÅLBART
Et mål skal selvfølgelig altid være målbart. Det er dog vigtigt, at man husker, at det skal være målbart indenfor ressourcer, man har til rådighed. Sørg derfor altid for, at sætte dig et mål, som du ved at du kan opnå inden for din (eller jeres) faglig kunnen og budget, hvis der er brug for hjælp ude fra.
OPNÅELIGT
Det er vigtigt at dit mål er ambitiøst, men endnu vigtigere: realistisk! Er et mål ikke det, bliver det en sur tjans, når man først kommer i gang og man risikere at opgive for hurtigt.
RELEVANT
Mange af vores kunder vil rigtig gerne have en masse delinger og likes på deres sociale medier, da det for dem føles meget relevant. Hos SOME AND WEB vil vi dog gerne tage det steppet højere, da antallet af likes og delinger ikke siger noget om, hvor effektiv din strategi er. Delinger og likes er rigtig nok et (vigtigt) skidt på vejen – men det er konverteringen til salg eller besøgende på din hjemmeside, der skal være dit mål.
TIDSBASERET
Det er vigtigt at du sætter en realistisk deadline for dit mål. En deadline er nemlig dit værktøj til at prioritere dine ressourcer og evaluere din strategi. Hav derfor også meget gerne del-deadlines. En god deadline kunne fx. være, at fordoble antallet af besøgende på din hjemmeside hvor del-deadlines er X antal besøgende om måneden, i forhold til sidste år.
[callout type=\”center\” title=\”Har du brug for hjælp?\” message=\”SOME AND WEB står altid klar til at hjælp dig. Giv os blot et kald eller en mail, så fixer vi dine udfordringer det med det samme.\” button_text=\”Find ud af mere!\” button_icon=\”thumbs-up\” circle=\”true\” href=\”https://www.someandweb.dk/kontakt/”]