Sådan laver du en god søgeordsanalyse

I denne uge skriver vi lidt om, hvordan man laver en god søgeordsanalyse så din virksomhed har større chance for, at nå til tops på Google.

Det første man skal gøre er, at finde ud af hvilke søgeord, der er relevante for ens virksomhed.

Lad os sige, at vi er en nyopstartet virksomhed, der sælger sko. Relevante søgeord vil her være \’køb gummisko\’, \’køb støvler\’ eller \’købt stiletter\’. Søger du allerede nu på, en af disse tre søgeord, vil du se at konkurrencen er høj og mange virksomheder har betalt for Google AdWords. Det er derfor vigtigt, at man tager den kreative hat på og tænker på alternative søgeord.

Første skridt er, at finde nogle andre ord, som kunden stadig søger på – men hvor konkurrencen ikke er særlig høj. Det kan Google heldigvis hjælpe dig med via deres Keyword Planner. Derinde kan du indsætte ord og derefter finde ud af, hvor mange der søger på det om måneden. Værktøjet viser også alternativer til de ord, som du selv har indsat. Det er her, at den kreative hat kommer ind i billedet. Så en hurtig opsummering:

  • Hvilke produkter og/eller ydelser sælger din virksomhed?
  • Find dine søgeord ud fra ovenstående
  • Gå ind i Keyword Planner og få inspiration
  • Vær sikker på, at folk søger på det, som dine ydelser/produkter hedder

Hvis man synes, at Keyord Planner er noget bøvl kan man betale sig til et nemmere system, der hedder StoryBase. Du kan også finde inspiration på Google Trends, hvor du kan udforske søgeord og deres interesser over tid, relateret søgninger og emner samt område.

Vil du gerne have hjælp til at lave en god søgeordsanalyse?

Få 15 minutters gratis rådgivning

Du har altid muligheden for at få 15 minutters gratis rådgivning, inden du beslutter dig for et evt. samarbejde.

Indkøbskurv