5 konkrete tips til optimering af hjemmeside

Det er essentielt at have en hjemmeside, der fungerer upåklageligt. En hjemmeside, der indlæses hurtigt og vises fejlfrit på alle typer af enheder. Dette er afgørende, da det forbedrer oplevelsen for dine besøgende, når de navigerer på din hjemmeside, hvilket også bidrager til en højere konverteringsrate og dermed en forøgelse af dit salg.

Nedenfor har vi beskrevet 5 områder, som rigtigt mange hjemmesider ikke har styr på, men kan gøre en markant forskel uden de store ændringer. 

Skal vi hjælpe dig med optimering af din hjemmeside?

Bedre hastighed

Optimering af hastighed er en kritisk faktor for at højne brugeroplevelsen på din hjemmeside, og få bedre placeringer hos Google.

En hurtig hjemmeside øger sandsynligheden for, at brugere holder interessen, interagerer med dit indhold og fuldfører den ønskede aktion fx at udfylde formularer eller foretage køb. 

Læs langsom hjemmeside? Sådan får du fart på

Mobilvenlig design

Din hjemmeside skal være brugervenlig på alle enheder, og vigtigst af alle på mobilen. Ved at bygge et responsivt design, tilpasser din hjemmeside sig automatisk til computeren, tablet og mobilen. Det betyder at uanset hvor brugeren tilgår din hjemmeside, vil den se præsentabel ud. 

Dernæst skal du sikre at din hjemmeside ikke indeholder fejl, såsom knapper der ikke virker, billeder der ikke loader eller en ulæselige skrifttype. 

Hvis IKKE din hjemmeside er mobilvenlig, vil Google og andre platforme ikke se din hjemmeside, som værende relevant for brugeren. Bad for business! 

A/B testing

Gennem A/B test kan du sammenligne forskellige versioner. Det kan fx være, hvis du gerne vil ændre din position på din købsknap, men er i tvivl om, det vil have en positiv påvirkning. 

Ved at foretage en A/B-test kan du få svaret baseret på data og brugeradfærd. Det betyder med andre ord, at du ikke gætter dig til hvad dine kunder vil have, men dine kunder fortæller dig indirekte, hvordan du skal forbedre brugeroplevelsen. 

A/B testing og forskellige versioner af din hjemmeside, er forholdsvis komplekst at arbejde med, og derfor kan det være nemmere at gå i gang med simpel overvågning.

Et af de bedste værktøjer til simpel overvågning er Mouseflow

Her kan du oprette heatmaps, optage videoer og analysere dine salgstragter. 

Det er ofte de små ting, som kan gøre en stor forskel, når vi arbejder med konverteringsoptimeringer. 

Det er også her du hurtigt kan spotte, hvis der skulle være eventuelle fejl og mangler på din hjemmeside. 

Schema Markup

Schema Markup er en kraftfuld form for mikrodata, der tilføjes til din hjemmesides HTML-kode. Denne tilføjelse hjælper søgemaskiner som Google med at forstå indholdet på en hjemmeside mere detaljeret. 

Ved at implementere Schema Markup kan du forbedre den måde, din side vises på i søgemaskinernes søgeresultater, ofte gennem rigere og mere informative uddrag. 

Dette kan omfatte alt fra anmeldelser og stjerneratings til begivenheder og produktinformationer, hvilket gør det lettere for brugere at finde relevant information direkte fra søgeresultatsiden.

Test din schema markup her

Næsten alle CMS systemer og shopmoduler har deres eget værktøj til at hjælpe med dette.

Hos SOME AND WEB bruger vi ofte Yoast

Call to actions

Call to Actions, eller CTA’er, er afgørende elementer på din hjemmeside, det er nemlig her brugeren skal trykke, når de har besluttet sig for at rette henvendelse eller foretage et køb. 

Alt det bagvedliggende arbejde, du har foretaget, for at få brugeren til at foretage en handling, vil være spildt, hvis ikke du har styr på dine CTA’er. 

Det vil hurtigt føles som at løbe et marathon og snuble foran målstregen, få et blackout, og aldrig komme over målstregen. Tragisk og forfærdeligt på alle områder. 

Så for at undgå at snuble foran målstregen, skal du lave effektive og tydelige CTA’er. 

Brugeren må ikke være i tvivl om hvad de er på vej til at gøre. Det er derfor også en god ide at gennemgå alle dine CTA’er, og fjerne alle tvivlsspørgsmål. 

Tvivlsspørgsmål?

Forestil dig, du skal købe en hættetrøje. Du har accepteret prisen, farven, størrelsen. Men lige inden du trykker på knappen, går det op for dig, at du foretrækker at få leveret pakken indenfor 2 dage, og ikke vil give en krone over 39 kr. i levering.

Det er et tvivlsspørgsmål.

Her kan du som webshop ejer gøre 2 ting. Du kan synliggøre denne information på din produktside eller tvinge brugeren ind i dine handels- og leveringsbetingelser. 

Vi ved godt, hvad vi ville foretrække. Hvad synes du?

Vi anbefaler derfor på det kraftigste, at du grundigt gennemgår dine CTA’er, så vil du opleve flere køb og færre ikke relevante spørgsmål i din kundeservice. 

Kontakt os i dag for gratis rådgivning

Hos SOME AND WEB har vi mange års erfaring med hjemmesideoptimering og har samarbejdet med et bredt spektrum af kundetyper. 

Tøv ikke med at kontakte os

Få 15 minutters gratis rådgivning

Du har altid muligheden for at få 15 minutters gratis rådgivning, inden du beslutter dig for et evt. samarbejde.

Indkøbskurv